Kundeservice

Ta kontakt dersom du har spørsmål med hensyn til å selge gull, kjøpe gull eller annet. Ingen spørsmål er feil. Ingen spørsmål er dumme. Vi har åpent hver dag, mandag til Søndag, 09.00 – 18.00 for din trygghet.

Dette er ditt gull og dine verdier

Selvfølgelig er dette viktig for deg, og du må bare spørre oss om absolutt alt du lurer på.

Hos oss i Gullbanken er informativ, personlig- og god kundeservice grunnsteiner, så ikke nøl med å ta kontakt om du det er noe du ønsker svar på. En av våre høflige- og hyggelige medarbeidere er alltid klar til å ta imot deg på Gullbankens kundeservice.

Når du kjøper gull eller selger ditt gull til oss i Gullbanken skal du ha all informasjon du ønsker, og være 100% fornøyd etter handelen.

Gullbanken

Edelt metall AS
Foretaksnummer 920 538 185 MVA.
Østregate 21
2317 Hamar

Kontakt

(+47) 62 00 08 55
kundeservice@gullbanken.no
Chat
Mandag – Søndag kl.09.00 – 18.00

Ofte stilte spørsmål

Kjøper dere hvitt gull?

Ja, vi kjøper hvitt gull. Det eneste som styrer verdien på gull er karat, altså finheten av gull. Gull kan være hvitt, svart, lilla osv. Det spiller ingen rolle hvilken farge gullet har.

Har dere virkelig ikke noen gebyrer eller krav til mengde gull?

Nei, vi har ingen skjulte avgifter eller gebyrer i Gullbanken. Vi har ingen krav til mengde gull du må sende inn i Gullbanken. Vi har ingenting med “liten skrift.”

Vi er 100% åpen og ærlig, og prisene du ser på vår hjemmeside er prisene vi betaler ut til våre kunder akkurat den dagen.

Mange av våre konkurrenter har ulike gebyrer i forskjellige former. Forsikringsgebyr, smeltegebyr osv. De har ofte krav til mengde gull du må sende inn for å oppnå den prisen de reklamerer med, og eventuelle andre regler eller krav. Om du undersøker markedet, pass på å undersøke absolutt alt hos våre konkurrenter ettersom det oftest er veldig mye mer penger utbetalt for ditt gull hos oss i Gullbanken enn hos våre konkurrenter.

Det er ikke tilfeldig at vi i Gullbanken har Norges høyeste kundetilfredshet uansett firmakategori. Vi jobber utrolig hardt for å være den gullaktøren som gir høyest verdi for ulike typer karat gull, og for at du som kunde skal være 100% fornøyd når du har solgt ditt gull til oss i Gullbanken.

Er virkelig gullprisene på deres side det jeg får utbetalt?

Ja, det er det.

Prisene du ser på vår hjemmeside er de prisene vi betaler ut til våre kunder akkurat den dagen. 100% ærlig og 100% oversiktlig.

Om du ønsker se nøyaktig hva du får utbetalt akkurat den dagen kan du helt enkelt legge inn antall gram og karat i vår populære Gullpriskalkulator.

Vi i Gullbanken er helt åpen og ærlig. Vi har ingen skjulte avgifter eller gebyrer. Vi har ingen krav til mengde gull, det er samme pris om du sender inn 1 gram eller 1 kilo. Vi har ingenting med “liten skrift.” Prisene du ser er prisene som blir utbetalt akkurat den dagen.

Er det trygt å sende gull i Posten?

Ja! Du som kunde er 100% forsikret inntil 100 000 kroner, og det er helt trygt å sende ditt gull med vår gratis- og fullforsikret Gullpakke i Posten. Vi har tusenvis av pakker gjennom årene, og har aldri mistet en pakke.

Når du har fulgt våre vilkår for pakking- og sending av gullpakken, levert din gullpakke på Posten eller Post i butikk og fått din kvittering er gullpakken din fullforsikret inntil 100 000 kroner.

I tillegg til dette har vi egen Sikkerhetstransport med NOKAS (Avarn) fra Posten til vårt mottak på Hamar. Alt gull i Sikkerhetstransporten med NOKAS (Avarn) er låst- og sikret frem til det leveres til oss i Gullbanken.

Merk at hvis du har mye gull, ta kontakt med oss på forhånd. Om vi estimerer at du har gull for mer enn 100 000 kroner deler vi det opp i flere gullpakker for deg, eller avtaler tid for levering hos oss om du ønsker det. Alt dette er selvfølgelig gratis- og fullforsikret for deg.

Det er stener og diamanter på mitt gull. Kan jeg likevel sende det inn?

Ja, det kan du absolutt.

Om du ønsker å ta vare på stener, diamanter, perler og eventuelt annet som ikke er gull anbefaler vi at du fjerner disse før du sender inn gullet til oss. Vi forsøker alltid ta ut stener, diamanter, perler osv. slik at det blir tilgjengelig for retur til deg, men vi er ikke spesialiserte og har ikke nødvendigvis riktige verktøy for denne jobben. Slik at vi kan ikke garantere at vi kan gjøre det. Klokker blir demonterte. Så husk på at det du sender inn vil kunne bli skadet i analysen på grunn av at vi alltid fjerner det som ikke er gull om vi har mulighet for det. Dette for å alltid gi et 100% korrekt tilbud på gull per vekt.

Jobben med dette og prosessen er gratis for deg som kunde.

Om vi lykkes ta ut stener, diamanter, perler osv. vil det stå som tilgjengelig for retur når du mottar ditt tilbud. En retur er det eneste som har en kostnad hos oss, og koster 295 kroner. Når du svarer på tilbudet du har fått av oss velger du om du ønsker retur eller ikke. Om ditt tilbud er på over 295 kroner trekkes valgte returen fra din utbetaling. Om det viste seg at din ordre ikke var gull, har verdi under 295 kroner, eller du bare ønsker å takke nei og få dine varer i retur, får du informasjon om innbetalingen du må gjøre når du velger retur.

Til informasjon har stener, diamanter osv. på ringer og smykker sjelden eller aldri verdi i penger når de allerede er ferdig slipte og montert. Slik at her får du som kunde vurdere om du synes det er verd å bruke 295 kroner på en retur av noe som mest sannsynlig ikke har noe verdi i penger.

Alt dette står godt informert på vår hjemmeside, samt på Salgsmeldingen du signerer når du sender inn til oss.

Men som sagt, om det har betydning for deg og du ønsker beholde dette anbefaler vi få tatt det ut før du sender inn til oss 🙂

Blir gullet jeg sender inn til dere skadet?

Ja, gullet du sender inn kan bli skadet i analysen.

Dette fordi vi alltid tar bort det som ikke er gull for å kunne gi deg 100% rett tilbud på ditt gull. For eksempel tar vi bort diamanter, stener, perler osv. En gullklokke blir demontert. Hvis du er i tvil på en gullklokke, ta kontakt med oss så kan vi sammen forsøke estimere verdien av gullklokken før du sender den inn.

Det er viktig at du vet dette. Les gjerne våre vilkår under “Kundeservice” før du sender inn ditt gull slik at du har full kontroll på prosessen.

Vilkår når du handler med Gullbanken

Generelt

Disse vilkår gjelder for salg av objekter til Gullbanken, og gjelder sammen med din signatur og aksept det samlede avtalegrunnlag for kjøpet. Gullbanken kjøper kun gull sendt fra Norge og Svalbard. Kjøper er Edelt metall AS, Østregate 21, 2317 Hamar. Org. nr. 920 538 185. Kontaktes på kundeservice@gullbanken.no. Telefon 62 00 08 55 og blir i det følgende benevnt Gullbanken. Selger er den person eller juridisk person oppgitt som selger i salgsmeldingen, og blir i det følgende benevnt selger. Innsendte objekter blir heretter benevnt varen.

Salgsmeldingen

Salgsmeldingen mellom selger og Gullbanken inngås ved at selger fyller ut og aksepterer ved signatur, avtalen som sendes Gullbanken. Denne avtale må returneres sammen med varen, og er ikke bindende før Gullbanken har mottatt varen. Eiendomsretten til varen overføres til Gullbanken når varen er mottatt, og selger har mottatt oppgjør for varen. Gullbanken påberoper seg retten til å avstå fra kjøp av varen sendt inn av selger dersom forsendelsen er mangelfullt innpakket.

Alder

Selger må være fylt 18 (atten) år den dato avtalevilkårene signeres og være juridisk eier for at avtalen med Gullbanken skal være gyldig og bindende. Fødselsdato må oppgis i salgsmeldingen for at den skal være gyldig.

Oppgjør

Når Gullbanken har mottatt varen, blir den kontrollert og veiet. Det blir deretter beregnet en kjøpesum Gullbanken vil betale for varen. Utbetalingen skjer til konto oppgitt med bankoverføring senest påfølgende bankdag etter at selger har godkjent tilbudet. Gullbanken tar ikke ansvar om det er oppgitt feil kontonummer. Vær nøye med å skrive kontonummer på Salgsmeldingen tydelig. Prisen Gullbanken tilbyr fastsettes samme dato forsendelsen ankommer Gullbanken, og er til enhver tid oppdatert på våre nettsider. Gullbanken har ingen skjulte avgifter eller gebyrer, og den prisen som står under på vår hjemmeside er den prisen Gullbanken betaler akkurat den dagen.

Identitetskontroll

Gullbanken forbeholder seg retten til å kontrollere identiteten til selger ved telefonsamtale eller elektronisk kommunikasjon. En slik kontakt vil rettes mot telefonnummer eller elektronisk postadresse oppgitt i salgsmeldingen.

Kontroll av varen

Gullbanken har rett til å kontrollere varens kvalitet og mengde med kjemiske og fysiske tester, og tar ikke ansvar for eventuelle skader som kan oppstå på varen. Dette innebærer også eventuell verdireduksjon som følge av kontrollen. Det som ikke er gull blir fjernet, for eksempel diamanter, perler, stener o.l. Klokker vil bli demontert. Om kunden ønsker kan det som ikke er gull sendes i retur mot et gebyr på 295 kroner. Med forbehold om at det lar seg gjøre fjerne dette uten skader. Dersom det oppstår tvil om varens kvalitet og/eller opprinnelse kan Gullbanken avstå fra kjøp.

Garanti

Sendingens innhold er forsikret for inntil kr. 100.000 så lenge Gullbankens vilkår er fulgt. Gullbanken påtar seg kun ansvar for forsendelsen dersom kunden har fulgt instruksjoner på side 2 i salgsmeldingen gjeldende pakking- og sending av varen.

Returnering

Dersom varen viser seg ikke å være gull, handelen ønskes avbrutt eller selger avslår Gullbankens tilbud kan varen etter ønske returneres til en kostnad av kr. 295. Dette er den eneste kostnaden hos oss i Gullbanken. Beløpet innbetales Gullbankens konto før varen sendes i retur. Dersom slike returvarer ikke hentes, vil de returneres Gullbanken etter 3 (tre) uker, og eiendomsretten tilfalle Gullbanken. Gullbanken har ikke ansvar for returnerte varer.

Dersom kunden ikke betaler returgebyr eller kontakter Gullbanken innen 14 dager etter at Gullbanken mottok gjenstanden, vil eiendomsretten tilfalle Gullbanken, og tilbudsbeløp utbetales til kunde. I de tilfeller det ikke er gull vil varen/varene bli destruert.

Personopplysninger

Alle personopplysninger behandles konfidensielt i henhold til lov om behandling av personopplysninger og er taushetsbelagt. Kunden har rett til å kontrollere personopplysningene hos Gullbanken, og ved eventuelle feil kreve at det rettes eller slettes. Personopplysninger brukes kun til kundeopprettelse, ID, administrasjon av salgsmelding, fakturering og eventuell oppfølging av betaling.

Mislighold og tyvgods

Gullbanken forbeholder seg retten til å avstå fra kjøp av varen ved brudd på vilkår eller ved mistanke om kriminell handling.

Tvist

Tvist som oppstår ved handel med Gullbanken og disse vilkår skal avgjøres i henhold til vanlig domstolsbehandling i Norge.

Kjøp av gull

Betaling ved kjøp av gull går gjennom Svea Finans. Du kan betale med kort, faktura eller Bitcoin. Svea Finans har grense på faktura på 150 000 kroner, så ved ordrer på kjøp av gull over 150 000 kroner gjøres handelen på en avtalt dag med manuell faktura fra Gullbanken. Det vil bli utført en kredittsjekk av deg ved valg av faktura. Om du ikke har for eksempel Straksbetaling slik at innbetalingen vises umiddelbart må Gullbanken ha bekreftelse på betalingen fra din bank. Ingen ordrer effektueres av Gullbanken før betaling er bekreftet på konto. Når innbetaling er bekreftet effektueres handelen umiddelbart med den aktuelle gullprisen på det tidspunktet.