Spørsmål og Svar

Hos oss i Gullbanken skal du føle deg helt trygg og informert fra start til slutt i prosessen med å selge ditt gull. Det finnes ikke dumme eller gale spørsmål. Spør oss om du lurer, det er derfor vi er her. Her ser du de vanligste spørsmål og svar fra våre kunder i Gullbanken.

Generellt

Kjøper dere hvitt gull?

Ja, vi kjøper hvitt gull. Det eneste som styrer verdien på gull er karat, altså finheten av gull. Gull kan være hvitt, svart, lilla osv. Det spiller ingen rolle hvilken farge gullet har.

Hva er mitt gull verd?

Når du vet hvilken karat ditt gull er og hva det veier kan vi regne ut nøyaktig hva du får utbetalt akkurat den dagen.

Dette kan du enten regne ut selv ved å bruke vår populære Gullpriskalkulator på hjemmesiden, eller ta kontakt med oss hver dag 09.00 – 18.00 på telefon 62 00 08 55 – kundeservice@gullbanken.no eller Chat, så hjelper vi deg og gir deg nøyaktig utbetaling for ditt gull akkurat den dagen.

Gull har alltid et stempel som viser hvilken karat det er. Dette finner du på baksiden av låsen, baksiden av anhenget, innsiden av ringen osv. Det vil være et stempel med tre siffer. For eksempel er det mest vanlige i de nordiske landene stemplet 585, som er 14 karat. Du finner oversikt over hvilken karat de ulike stemplene er på siden Gullpriser.

Når du vet karat kan du veie gullet, for eksempel på en digital kjøkkenvekt. Dette vil selvfølgelig kunne skille litt i vekt i forhold til våre profesjonelle vekter som er godkjent i henhold til krav fra Justervesenet, men det vil gi deg en veldig god indikasjon og estimat uansett.

Om for eksempel et kjede er 14 karat og veier 10 gram , og ikke har diamanter, stener eller annet som ikke er gull, får du betalt for 10 gram 14 karat gull.

Har dere virkelig ikke noen gebyrer eller krav til mengde gull?

Nei, vi har ingen skjulte avgifter eller gebyrer i Gullbanken. Vi har ingen krav til mengde gull du må sende inn i Gullbanken. Vi har ingenting med “liten skrift.”

Vi er 100% åpen og ærlig, og prisene du ser på vår hjemmeside er prisene vi betaler ut til våre kunder akkurat den dagen.

Mange av våre konkurrenter har ulike gebyrer i forskjellige former. Forsikringsgebyr, smeltegebyr osv. De har ofte krav til mengde gull du må sende inn for å oppnå den prisen de reklamerer med, og eventuelle andre regler eller krav. Om du undersøker markedet, pass på å undersøke absolutt alt hos våre konkurrenter ettersom det oftest er veldig mye mer penger utbetalt for ditt gull hos oss i Gullbanken enn hos våre konkurrenter.

Det er ikke tilfeldig at vi i Gullbanken har Norges høyeste kundetilfredshet uansett firmakategori. Vi jobber utrolig hardt for å være den gullaktøren som gir høyest verdi for ulike typer karat gull, og for at du som kunde skal være 100% fornøyd når du har solgt ditt gull til oss i Gullbanken.

Jeg lurer på om dere har mottatt min pakke?

Vi sender en e-post til deg umiddelbart vi mottar din gullpakke.

Om du ikke har mottatt e-post fra oss er pakken fortsatt ikke kommet fram til oss, og er på vei med Posten eller med vår Sikkerhetstransport mellom Posten (CC Hamar) og Gullbanken.

Vi har sterke og sikre rutiner hos oss, og har full kontroll på alle våre gullpakker. Så du behøver ikke oppdatere oss om du selv følger sporingen.

Det er stener og diamanter på mitt gull. Kan jeg likevel sende det inn?

Ja, det kan du absolutt.

Om du ønsker å ta vare på stener, diamanter, perler og eventuelt annet som ikke er gull anbefaler vi at du fjerner disse før du sender inn gullet til oss. Vi forsøker alltid ta ut stener, diamanter, perler osv. slik at det blir tilgjengelig for retur til deg, men vi er ikke spesialiserte og har ikke nødvendigvis riktige verktøy for denne jobben. Slik at vi kan ikke garantere at vi kan gjøre det. Klokker blir demonterte. Så husk på at det du sender inn vil kunne bli skadet i analysen på grunn av at vi alltid fjerner det som ikke er gull om vi har mulighet for det. Dette for å alltid gi et 100% korrekt tilbud på gull per vekt.

Jobben med dette og prosessen er gratis for deg som kunde.

Om vi lykkes ta ut stener, diamanter, perler osv. vil det stå som tilgjengelig for retur når du mottar ditt tilbud. En retur er det eneste som har en kostnad hos oss, og koster 295 kroner. Når du svarer på tilbudet du har fått av oss velger du om du ønsker retur eller ikke. Om ditt tilbud er på over 295 kroner trekkes valgte returen fra din utbetaling. Om det viste seg at din ordre ikke var gull, har verdi under 295 kroner, eller du bare ønsker å takke nei og få dine varer i retur, får du informasjon om innbetalingen du må gjøre når du velger retur.

Til informasjon har stener, diamanter osv. på ringer og smykker sjelden eller aldri verdi i penger når de allerede er ferdig slipte og montert. Slik at her får du som kunde vurdere om du synes det er verd å bruke 295 kroner på en retur av noe som mest sannsynlig ikke har noe verdi i penger.

Alt dette står godt informert på vår hjemmeside, samt på Salgsmeldingen du signerer når du sender inn til oss.

Men som sagt, om det har betydning for deg og du ønsker beholde dette anbefaler vi få tatt det ut før du sender inn til oss 🙂

Kjøper dere gullklokker?

Ja, vi kjøper absolutt gullklokker.

Vær obs på at en gullklokke blir demontert i analysen der alt som ikke er gull blir fjernet som f.eks glass, urverk osv. Slik at klokken vil bli ødelagt. Vi setter ikke sammen klokken igjen om du takker nei til tilbudet.

Hvis du har en fungerende klokke du er litt usikker på om du ønsker selge, ta kontakt med oss før du sender den inn så kan vi forsøke estimere verdien for deg før du bestemmer deg om du vil selge gullklokken.

Kjøper dere skadet gull?

Ja, vi kjøper skadet gull.

Vi kjøper alt av gull. Om ditt gull er skadet spiller ingen rolle, det eneste som avgjør verdien på gull er karat, altså finheten av gull.

Hvordan bestiller jeg en gratis- og fullforsikret gullpakke?

Du bestiller din gratis- og fullforsikret gullpakke ved å bruke noen sekunder på å fylle ut skjemaet du finner på www.gullbanken.no . Du kan også bestille den ved å ringe 62 00 08 55 hver dag 09.00 – 18.00, eller sende e-post med navn, adresse, e-post og mobil til kundeservice@gullbanken.no eller via vår chat.

Kjøper dere diamanter og edelstener?

Nei, vi kjøper ikke diamanter eller edelstener. Vi utfører heller ikke tjenester som verdivurdering eller takst. Vi kjøper kun gull per vekt.

Om du ønsker å ta vare på stener, diamanter, perler og eventuelt annet som ikke er gull anbefaler vi at du fjerner disse før du sender inn gullet til oss. Vi forsøker alltid ta ut stener, diamanter, perler osv. slik at det blir tilgjengelig for retur til deg, men vi er ikke spesialiserte og har ikke nødvendigvis riktige verktøy for denne jobben. Slik at vi kan ikke garantere at vi kan gjøre det. Klokker blir demonterte. Så husk på at det du sender inn vil kunne bli skadet i analysen på grunn av at vi alltid fjerner det som ikke er gull om vi har mulighet for det. Dette for å alltid gi et 100% korrekt tilbud på gull per vekt.

Jobben med dette og prosessen er gratis for deg som kunde.

Om vi lykkes ta ut stener, diamanter, perler osv. vil det stå som tilgjengelig for retur når du mottar ditt tilbud. En retur er det eneste som har en kostnad hos oss, og koster 295 kroner. Når du svarer på tilbudet du har fått av oss velger du om du ønsker retur eller ikke. Om ditt tilbud er på over 295 kroner trekkes valgte returen fra din utbetaling. Om det viste seg at din ordre ikke var gull, har verdi under 295 kroner, eller du bare ønsker å takke nei og få dine varer i retur, får du informasjon om innbetalingen du må gjøre når du velger retur.

Til informasjon har stener, diamanter osv. på ringer og smykker sjelden eller aldri verdi i penger når de allerede er ferdig slipte og montert. Slik at her får du som kunde vurdere om du synes det er verd å bruke 295 kroner på en retur av noe som mest sannsynlig ikke har noe verdi i penger.

Alt dette står godt informert på vår hjemmeside, samt på Salgsmeldingen du signerer når du sender inn til oss.

Men som sagt, om det har betydning for deg og du ønsker beholde dette anbefaler vi få tatt det ut før du sender inn til oss 🙂

Jeg er litt skeptisk til dette, hva gjør jeg?

Vi respekter- og forstår absolutt det ettersom dette er ditt gull og dine verdier. Men vår prosess er 100% trygg og fullforsikret inntil 100 000 kroner. Det er enkelt, oversiktlig og raskt, og vi lover at hos oss i Gullbanken er du alltid helt trygg.

Ring oss gjerne. Send e-post. Chat med oss. Spør om absolutt alt du lurer på. Ingen spørsmål er feil eller dumme. Når du har solgt ditt gull til oss i Gullbanken skal du være fornøyd med absolutt alt. Om du ikke er det har ikke vi gjort jobben vår.

Vårt beste- og mest betydningsfulle bevis som viser at du som kunde kan stole på oss, er tilbakemeldingene fra alle våre eksisterende kunder. Trustpilot er en uavhengig aktør, som betyr at hverken vi eller noen andre kan påvirke- eller styre hva kunder skriver om oss. Slik at på Trustpilot vil du se ærlige tilbakemeldinger fra våre kunder som har solgt sitt gull til oss.

Vi i Gullbanken har Norges høyeste snitt karakter fra kunder på Trustpilot. Ikke bare i kategorien som omhandler gull, men vi har høyest kundetilfredshet av alle firmaer i Norge.

Hvor lang tid tar hele prosessen?

Vi i Gullbanken gjør oftest hele jobben samme dag vi mottar gullet. Det eneste som normalt tar tid i prosessen der du selger ditt gull til oss i Gullbanken er tiden det tar i Posten. Hverken vi i Gullbanken, eller noen andre, kan dessverre ikke påvirke- eller styre noe som helst med tanke på hvor lang tid Posten bruker.

Merk at en veldig sjelden gang kan det være omstendigheter vi selv ikke styrer som gjør at det kan ta en dag eller to ekstra. Det kan være f.eks. sene leveranser, problemer hos bank, unormalt store mengder gull osv. Vi jobber alltid så raskt som overhodet mulig, men av og til må vi kanskje be deg være litt ekstra tålmodig med en dag eller tre 🙂

Normalt er Posten veldig dyktige, så det er bare snakk om dager fra du bestiller din gratis- og fullforsikret gullpakke fra oss til du har penger på konto for ditt gull. Enkelt, raskt, oversiktlig og 100% trygt og sikkert.

Husk at om du ønsker kan du spore- og følge med din pakke. Du har fått sporingsnummer på din kvittering fra Posten samt på e-post fra oss. Der kan du følge pakkens reise til oss i Gullbanken om du ønsker. Vi i Gullbanken bekrefter mottak per e-post umiddelbart vi selv mottar pakken. Vi har sterke og sikre rutiner og har full kontroll på våre pakker, så du behøver ikke oppdatere oss.

Blir gullet jeg sender inn til dere skadet?

Ja, gullet du sender inn kan bli skadet i analysen.

Dette fordi vi alltid tar bort det som ikke er gull for å kunne gi deg 100% rett tilbud på ditt gull. For eksempel tar vi bort diamanter, stener, perler osv. En gullklokke blir demontert. Hvis du er i tvil på en gullklokke, ta kontakt med oss så kan vi sammen forsøke estimere verdien av gullklokken før du sender den inn.

Det er viktig at du vet dette. Les gjerne våre vilkår under “Kundeservice” før du sender inn ditt gull slik at du har full kontroll på prosessen.

Hva betyr Amerik og Am.dbl. stempel?

Om det er stempel som sier Amerik eller Am.Dbl er dette velkjente stempler for double. Altså det er ikke er gull.

Forplikter jeg meg når jeg bestiller Gullpakke?

Nei, det er ingen forpliktelser. Gullpakken er gratis- og fullforsikret inntil 100 000 kroner, og om du ombestemmer deg respekterer vi det. Da skal du bare legge Gullpakken i en skuff om du skulle behøve den senere. Gullpakken har 1 års varighet.

Kjøper dere gullbelagt?

Nei, vi kjøper ikke varer som er gullbelagt / gold plated.

Hvordan vet jeg hvilken karat mitt gull er?

Gull har alltid et stempel som viser hvilken karat det er. Dette finner du på baksiden av låsen, baksiden av anhenget, på innsiden av ringen osv. Det vil være et stempel med tre siffer. For eksempel er 14 karat det vanligste i de nordiske landene, og har stempel 585. Du finner oversikt over hvilken karat de ulike stemplene er på siden Gullpriser.

Det vil i enkelte tilfeller kunne være stempel på gull fra andre land som er for eksempel 14k, 18k osv. Dette vil også kunne være falskt og dermed ikke gull. Men en analyse hos oss i Gullbanken gjøres i topp moderne fasiliteter med beste utstyr tilgjengelig. Vi gjør alle analyser med laser i røntgenmaskin, slik at resultatet vil alltid være 100% rett hos oss.

Når du vet karat du har kan du veie gullet, for eksempel på en digital kjøkkenvekt. Dette vil selvfølgelig kunne skille litt i vekt i forhold til våre profesjonelle vekter som er godkjent i henhold til krav fra Justervesenet, men det vil gi deg en veldig god indikasjon og estimat uansett.

Om et kjede er 14 karat og veier totalt 10 gram, uten stener, diamanter eller annet som ikke er gull, får du betalt for 10 gram 14 karat gull.

Jeg har ikke mottatt noen e-poster fra dere?

I nesten alle tilfeller der vi får dette spørsmålet er det fordi kunden har Hotmail, eller ikke sjekker Søppel / Spam mappen. Hotmail, og noen andre leverandører, har filter som ikke vi kan styre eller påvirke. E-poster vil kunne være i Spam/Søppel mappen, eller til og med ikke blitt registrert i det hele tatt. Slike ting er enten på grunn av Hotmail, eller innstillinger hos kunden i forhold til brannmurer, filter osv. Men du vil oftest finne e-postene i Søppel / Spam mappen om du ikke ser de i din innboks.

Nettopp på grunn av dette sender vi i Gullbanken den viktigste informasjonen også på SMS, som for eksempel ditt tilbud.

Kjøper dere tanngull?

Ja, vi kjøper tanngull.

Akkurat små mengder dentalgull og tannskroder (mindre enn 20-30 gram total vekt) er litt komplisert, og vi må ta forbehold på om vi har mulighet gi tilbud på det. Men du kan sende det inn, så vil vi se på det.

Normalt må vi gjøre en individuell ordre med en helt egen smelt for å utvinne gullet. Det er en omfattende og dyr prosess der vi må ha ganske store mengder (mer enn 20-30 gram) for å gjøre det. Men vi gjør et forsøk uansett mengde, også små mengder. Når vi får det inn til analyse vil gi deg et ærlig svar på om vi kan gi tilbud på dentalgullet eller ikke. Om vi ikke har mulighet gi tilbud på små mengder er retur det eneste som har kostnad hos oss, og koster 295 kroner.

Kjøper dere sølv også?

Nei, vi i Gullbanken kjøper bare gull.

Men våre søsterfirmaer handler med sølv som dekker dine alle behov. Her er en liten oversikt med kontaktinformasjon for deg.

Om du ønsker selge sølv, ta kontakt med Sølvbanken:

www.solvbanken.no – Telefon: 62 00 08 10 – post@solvbanken.no

Om du ønsker kjøpe nytt sølv, ta kontakt med Sølvmesteren:

www.solvmesteren.no – Telefon 62 00 08 99 – post@solvmesteren.no

Om du er interessert i å kjøpe pent brukt sølvtøy og sølvbestikk, utstyr for vedlikehold, puss og oppbevaring av sølv, ta kontakt med Kistebunn:

www.kistebunn.no – Telefon 958 11 529 – post@kistebunn.no

Priser

Har dere virkelig høyest verdi for mitt gull?

Ja, det har vi.

Målinger, sammenligninger og tilbakemeldinger fra kunder over årene viser at vi i Gullbanken over det jevne har de klart høyeste verdien over de ulike typene karat for ditt gull. Ofte så høyt som 2-3 ganger høyere enn konkurrenter.

Over tid og på de ulike typene karat av gull har vi i Gullbanken som mål å alltid ha den beste verdien for ditt gull.

Vi har heller ikke skjulte avgifter eller gebyrer, eller krav til at du skal sende inn en viss mengde gull for å oppnå en viss pris.

Gullbanken er 100% åpen og ærlig, og prisene du ser på våre hjemmesider er det du får utbetalt den dagen for ditt gull, og over det jevne den beste verdien i markedet for de ulike typer karat.

Gullprisene endrer seg hele tiden, og verken vi eller noen andre kan spå hva gullprisen kommer til å være. Vi i Gullbanken forsøker derfor å ikke endre prisene hver dag, dette for å kunne gi deg som kunde en viss forutsigbarhet på hva du får utbetalt den dagen vi mottar ditt gull og gir deg tilbud.

Har dere bedre gullpris enn for eksempel Gullbrev?

Over det jevne for de ulike typene karat har oftest den beste verdien for ditt gull.

Vi kan ikke snakke for våre konkurrenter, men prissammenligninger og tilbakemeldinger viser at vi i Gullbanken har best verdi for ditt gull og mest fornøyde kunder. Om man undersøker med våre konkurrenter er det viktig få all informasjon da det ofte er avgifter, gebyrer, krav til mengde gull osv. hos våre konkurrenter. Dette gjør at din utbetaling blir mindre.

Hvordan vet jeg gullprisen jeg får hos dere siden gullprisen endrer seg hele tiden?

Du får gullprisen som er den dagen vi mottar ditt gull.

Verken vi eller noen andre kan spå- eller forutse gullprisen i markedet. Det betyr at du får tilbud på gullprisen som er akkurat den dagen vi mottar ditt gull.

Gullprisen endrer seg hver dag som vi alle vet. Vi i Gullbanken forsøker uansett ikke endre prisen hver dag, nettopp slik at du som kunde skal kunne ha en liten forutsigbarhet i hvilken pris du kan forvente få for ditt gull.

Sikkerhet

Er det trygt å sende gull i Posten?

Ja! Du som kunde er 100% forsikret inntil 100 000 kroner, og det er helt trygt å sende ditt gull med vår gratis- og fullforsikret Gullpakke i Posten. Vi har tusenvis av pakker gjennom årene, og har aldri mistet en pakke.

Når du har fulgt våre vilkår for pakking- og sending av gullpakken, levert din gullpakke på Posten eller Post i butikk og fått din kvittering er gullpakken din fullforsikret inntil 100 000 kroner.

I tillegg til dette har vi egen Sikkerhetstransport med NOKAS (Avarn) fra Posten til vårt mottak på Hamar. Alt gull i Sikkerhetstransporten med NOKAS (Avarn) er låst- og sikret frem til det leveres til oss i Gullbanken.

Merk at hvis du har mye gull, ta kontakt med oss på forhånd. Om vi estimerer at du har gull for mer enn 100 000 kroner deler vi det opp i flere gullpakker for deg, eller avtaler tid for levering hos oss om du ønsker det. Alt dette er selvfølgelig gratis- og fullforsikret for deg.

Forsikring

Hvordan fungerer forsikringen på gullpakken?

Våre gullpakker er 100% forsikret inntil 100 000 kroner. Vi i Gullbanken har en egen forsikring utenom Posten, og denne fungerer på samme måte som andre forsikringer.

Vi i Gullbanken har per dags dato aldri opplevd at en gullpakke har blitt borte.

Om du har fulgt alle våre vilkår og betingelser så er ditt gull forsikret fra du leverer det på Posten og får din kvittering til gullpakken leveres av NOKAS Sikkerhetstransport hos oss i Gullbanken.

Ikke bare ved salg- og forsendelse av gull, men i alle tilfeller i livet, er det aldri feil med ekstra dokumentasjon. Vi oppfordrer gjerne våre kunder til å legge gullet på bordet ved siden av gullpakken, ta et bilde og sende inn til oss på kundeservice@gullbanken.no . Dette er ikke et krav, men det er som sagt alltid fint med ekstra dokumentasjon for ekstra trygghet.

Hvis noe skulle skje vil forsikringen bli basert på det du oppgir som er i pakken, og utbetaling estimert ut fra gull per vekt. Gullpakken er veiet og undersøkt ved innlevering.

Vi vil ut fra ditt vitnemål på gullpakkens innhold gjøre en utbetaling på estimat av gull. Gullpakken er sjekket og veiet ved innlevering for vår sikkerhet på at du som kunde snakker sant i ditt vitnemål. Dette samt at vi i Gullbanken per dags dato enda ikke har opplevd at en gullpakke blir borte i Posten. Om/når da pakken kommer til rette og blir undersøkt vil det sjekkes mot innholdet du har oppgitt på forhånd.

Løgn og forsøk på svindel vil bli straffeforfulgt.

Angrerett

Er det angrerett på kjøp og salg av gull?

Nei, det er ikke angrerett på kjøp eller salg av gull.

Salg av gull
Når du aksepterer ditt tilbud på salg av gull har du solgt gullet til Gullbanken, og dette kan ikke angres.

Kjøp av gull
Når du bekrefter din ordre ved kjøp av gull låser du gullprisen, og din ordre effektueres umiddelbart.

Gullprisen justeres kontinuerlig mot verdens børser og er finansielle eiendeler. Gull er en vare der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og kan ikke kontrolleres av oss i Gullbanken. Gull er derfor unntatt angrerett i henhold til angrerettloven § 22 bokstav d.

Les paragraf § 22 bokstav d her:

https://lovdata.no/lov/2014-06-20-27/§22

Betalinger

Hvor lang tid tar det før jeg får pengene?

Når du godtar vårt tilbud på ditt gull har du normalt pengene på konto samme dag eller senest neste virkedag.

Vi i Gullbanken gjør normalt all jobb samme dag vi mottar gullet. Det eneste som tar tid i prosessen der du selger ditt gull til oss i Gullbanken er tiden det tar i Posten. Hverken vi i Gullbanken eller noen andre kan dessverre ikke påvirke- eller styre noe som helst med hvor lang tid Posten bruker. Men postgangen er det eneste som tar tid, vi i Gullbanken gjør normalt alltid både jobb og utbetaling samme dag.

Merk at en veldig sjelden gang kan det være omstendigheter vi selv ikke styrer som gjør at det kan ta en dag eller to ekstra. Dette kan f.eks være sene leveranser, problemer hos bank, unormalt store mengder gull osv. Vi jobber alltid så raskt som overhodet mulig, men en veldig sjelden gang må vi kanskje be deg være litt ekstra tålmodig med en dag eller tre 🙂

Er virkelig gullprisene på deres side det jeg får utbetalt?

Ja, det er det.

Prisene du ser på vår hjemmeside er de prisene vi betaler ut til våre kunder akkurat den dagen. 100% ærlig og 100% oversiktlig.

Om du ønsker se nøyaktig hva du får utbetalt akkurat den dagen kan du helt enkelt legge inn antall gram og karat i vår populære Gullpriskalkulator.

Vi i Gullbanken er helt åpen og ærlig. Vi har ingen skjulte avgifter eller gebyrer. Vi har ingen krav til mengde gull, det er samme pris om du sender inn 1 gram eller 1 kilo. Vi har ingenting med “liten skrift.” Prisene du ser er prisene som blir utbetalt akkurat den dagen.

Kjøpe gull

Har jeg angrerett på kjøp av gullmynter?

Det er ikke angrerett på kjøp av gullmynter. Gullprisen reguleres på verdensmarkedet, og prisen er utenfor vår kontroll. De er dermed unntatt angrerett i henhold til angrerettlovens §22 ledd d. Den lyder:

d)levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende

Dette også fordi du som kunde skal ha garanti for gullprisen i det øyeblikket du kjøper gull. Gullprisen endrer seg kontinuerlig, og når du har bestemt deg for å kjøpe gull låser du gullprisen din i det sekundet du kjøper gullet. Dette bekreftes med en ordrebekreftelse per e-post til deg.

Hva er leveringstiden på gullmynter?

Husk at det er tross alt gull og store verdier som sendes, slik at leveringstiden av ditt gull vil være litt lenger enn du er vant til med andre standard produkter. Ettersom det er faktorer vi i Gullbanken selv ikke styrer med hensyn til frakt og levering med vår samarbeidspartner vil leveringstiden variere. Det er ca. 2-3 uker på nye mynter og ca. 3-7 dager på sirkulerte. Når du kjøper gullmynter hos oss i Gullmynter ordner vi alt for deg. Trygghet og sikkerhet er nøkkelord. Pakken med ditt gull er fullforsikret helt frem til du selv holder gullmyntene i hånden. Og av sikkerhetsmessige grunner må du alltid vise gyldig ID og personlig signere for pakken når du mottar gullet. Du vil alltid få en e-post med sporing på pakken som bekrefter når ditt gull er sendt.

Merk at dette er estimert behandlings- og leveringstid, og er virkedager (ikke helger, høytider, røde dager osv.). Faktorer som vi selv ikke styrer kan påvirke behandlings- og leveringstiden negativt.

Er det moms når jeg kjøper gull?

Nei, det er ikke moms på gullmynter. Prisen du ser på gullmynter i vår nettbutikk er den endelige prisen du betaler + fast frakt på 199 kroner uansett mengde gull du kjøper. Om du velger hente gullet hos oss på Hamar betaler du ikke frakten.

I Norge er det moms på gullbarrer. Slik at det er årsaken til at vi ikke selger gullbarrer.

Når trekkes pengene fra kortet?

Pengene trekkes fra ditt kort når gullet sendes fra oss. Du vil motta en e-post med bekreftelse på at gullet er sendt med sporingsnummer.

Merk at din bank vil av og til gjøre en reservasjon av beløpet når du legger inn din ordre. Dette er kun en reservasjon, ikke trekk av pengene. Etter noen dager slipper banken reservasjonen. Det vil dermed se ut som pengene går ut og inn av din konto, men det er altså kun en reservering av banken og er helt normalt.

Er alle gullmynter 24 karat?

Du vil få like mye 24 karat rent gull i alle våre gullmynter med noen få unntak som f.eks Sovereign og av og til enkelte “Sirkulerte” gullmynter. Alle våre gullmynter ellers er 24 karat rent gull, bortsett fra Amerikansk Eagle og Krugerrand som er 22 karat. Men i begge disse 22 karats gullmyntene får du samme mengde 24 karat rent gull som i alle våre andre mynter. Årsaken til at akkurat Amerikansk Eagle og Krugerrand er 22 karat er helt enkelt at det er blandet inn ekstra metaller for å gi mynten den karakteristiske og fine fargen. Slik at de inneholder like mye 24 karat rent gull, men legeringen inneholder i tillegg litt ekstra metaller som en bonus som gir litt annerledes farger.

Iblant får vi inn litt spesielle gullmynter som vi legger ut blant våre “Sirkulerte” gullmynter. Disse kan ha ulike typer karat, og er ikke alltid 24 karat. Men dette vil alltid stå godt informert på siden for gullmynten(e). Det vil også være merket “Sirkulert” og “Myntdesign kan variere.”

Kjøper dere tilbake gullmynter om jeg vil selge i framtiden?

Ja, vi kjøper også dine gullmynter om/når du ønsker selge.

Og siden dette er investeringsgull betaler vi høyere gullpris enn for annet gull. Vi kjøper alltid samme gullmynter som vi selger i Gullbanken for 95% av akkurat den dagens spotpris på gull. Prisen vi betaler heter “Investeringsgull” og denne finner du i kategorien “Gullpriser.” Denne prisen er fast, og er din garanti for en meget høy gullpris ved et eventuelt salg av gullmynter til Gullbanken.

Hos Gullbanken kan du være trygg både når du ønsker å investere i gull og om / når du en dag ønsker å selge dine gullmynter.

Selger dere gullbarrer også?

Nei, vi selger ikke gullbarrer. Dette fordi det er moms på gullbarrer i Norge, og dermed vil prisen som direkte konsekvens bli høyere og gi deg mindre gull for pengene.

Gullmynter er klassifisert som valuta / hobby, og er ikke momsbelagt.

Kan jeg selv hente gullmyntene mine hos dere?

Ja, det kan du absolutt gjøre om du ønsker det.

Du sier bare ifra til oss når du har lagt inn din ordre på kundeservice@gullbanken.no eller telefon 62000855 hver dag 09.00 – 18.00 at du ønsker hente gullet. Vi sender e-post til deg når din ordre er klar, og avtaler en ukedag og ca. klokkeslett mellom 09.00 – 16.00 (ikke mellom 14.00 – 15.00) for henting.

Gullmynter kan kun hentes hos oss i Østregate 21 på Hamar, vi har ikke butikker eller lokaler andre steder.

Hva betyr sirkulert?

Sirkulerte gullmynter er mynter vi har kjøpt fra kunder, auksjoner, konkursbo eller lignende. Definisjonen er at de ikke kommer rett fra produsent, men er tidligere eiet av noen. Alle slike mynter kontrolleres av oss før de legges ut i butikken, og vi sørger for at alle sirkulerte gullmynter er i god tilstand og ser bra ut. Fordelen er at de er litt billigere, gir mer gull for pengene og ordren har kortere behandlingstid med ca. 3-7 dager før de sendes fra vårt lager på Hamar i Norge.

Hvordan kan jeg betale gullmyntene?

Du kan velge å betale med kort, faktura (du kan dele opp betalingen om du ønsker) eller kryptovaluta. Vi har sikker betalingløsning gjennom våre anerkjente samarbeidspartnere Dintero, Walley og Bitpay.

Ved større ordrer, eller andre faktorer som krever det, ordner vi manuell ordre for deg på faktura som utføres i sin helhet på en virkedag. Kontakt oss hver dag 09.00 – 18.00 på telefon 62000855 eller kundeservice@gullbanken.no om du skal handle for høyere beløp på faktura.

Hvordan vet jeg at dette er ekte gull?

Gullbanken er kanskje Norges fremste og mest komplette aktør innen kjøp og salg av gull. Trygghet og sikkerhet er nøkkelord, og Gullbanken har Norges høyeste kundetilfredshet. Rangert ikke bare i kategorien Gull, men over alle forretningskategorier. Beviselig gjennom høyeste karakter hos uavhengige Trustpilot, der kunder gir 100% ærlige tilbakemeldinger om oss i Gullbanken. At vi har Norges mest fornøyde kunder er den største- og mest betydningsfulle tilliten vi kan ha, og er noe vi jobber hardt for og er veldig stolte av.

Gullbanken eies av Edelt metall  AS, og har høyeste kredittverdighet med trippel aAa. Undersøk gjerne våre regnskap som er offentlig informasjon.

Om du i tillegg ønsker undersøke nærmere får du mer info her:

Edelt metall AS
Østregate 21
2317 Hamar
Organisasjonsnummer: 920 538 185

Får jeg bevis eller sertifikat på kjøp av gull?

Ja, du får en faktura/kvittering stemplet av Gullbanken som fungerer som ditt bevis på kjøp av gull.

Det er mange kunder som spør oss om sertifikat. Den type sertifikat det tenkes på er det som er vanlig at man får om man kjøper en gullbarre. Gullbarrer er alltid merket med et serienummer som da knyttes mot et sertifikat. Vi i Gullbanken selger ikke gullbarrer ettersom det er moms på de i Norge, og gullet blir dermed direkte dyrere i form av barre(r).

Det er ikke sertifikat med vanlig gull eller gullmynter. Når/om du en gang i fremtiden ønsker selge ditt gull vil vi og andre gullkjøpere alltid gjøre en analyse av gullet for å bekrefte ektehet og karat, og du behøver ikke ha bevis, kvittering, sertifikat osv. Vi i Gullbanken gjør alltid analyse med laser i røntgenmaskin slik at vi får 100% korrekt resultat på karat.

Må jeg betale skatt når jeg selger gullmynter?

Nei, det beregnes ikke skatt på eventuell gevinst hvis du selger gullmynt/gullmynter. Merk at det er heller ikke fradrag på et eventuelt tap ved salg av gullmynt/gullmynter.

Jeg har fått pengene for mitt gullkjøp tilbake på konto?

Nei, det er nok bare bankens reservasjon som har sluppet.

Det er helt vanlig at banken gjør en reservasjon av beløpet du handler for. Denne reservasjonen slipper etter 2-5 dager. Det vil se ut som beløpet går ut av konto, for så å komme inn på konto igjen noen dager senere. Dette er altså bare en reservasjon, og er helt vanlig. Det er ikke betalingen av din ordre.

Vi i Gullbanken trekker beløpet/skriver faktura når vi sender gullet.

Bestill gratis Gullpakke

Fullforsikret inntil 100 000 kroner og gratis frakt. Gullpakken inneholder alt du trenger for å sende inn ditt gull.

Bestill gratis Gullpakke